چاپ کردن این صفحه

محمدرضاخلف باغی در جلسه با بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی عنوان کرد:

افزایش واحدهای تولیدی و کاهش خروجی دانش آموختگان رشته های مرتبط با کشاورزی

 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی، نشست بررسی و رفع مشکلات بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی با حضور رییس جهادکشاورزی و رییس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد و جمعی از معاونین و مدیران جهاد کشاورزی و نظام مهندسی با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن اجتماعات شهید بهشتی برگزار شد.

سید ابوالفضل وکیلی رییس جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه این جلسه در راستا شعار سال (تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها) برگزار گردیده است ، عنوان کرد: به باتوجه به شرایط استان باید به سمت کشت گلخانه ای حرکت کنیم و تاکنون هم سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد عملکرد درخشانی در این حوزه داشته است.

وکیلی بر راه اندازی سامانه ها تاکید کرد و گفت: سامانه ها برای ثبت اطلاعات و برنامه ریزی بهتر موثر است همچنین به کارگیری فارغ التحصیلان باید مورد توجه جدی واحدهای گلخانه ای، دامپروری و کشاورزی استان باشد.

وی بر استفاده از ایده و طرح های فارغ التحصیلان در زمینه کشاورزی و دفع آفات تاکید کرد.

در ادامه محمدرضا خلف باغی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفت و با اشاره به اینکه نظام ثبت اطلاعات در کشور باید تقویت شود، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد جزو پیشتازان نرم افزاری در سطح کشور است.

خلف باغی در خصوص به کار گیری کارشناس فنی در حوزه گلخانه و دامپروری گفت: زمانی استان یزد فارغ التحصیلان زیادی در حوزه کشاورزی داشت که  در حوزه تخصصی به کار گرفته نمی شدند  و متاسفانه در حال حاضر با کمبود فارغ التحصیلان این رشته در استان مواجه هستیم.

وی افزود: با افزایش واحدهای تولیدی و کاهش خروجی دانش آموختگان رشته های مرتبط در استان و مخاطرات آن  در آینده نزدیک روبرو هستیم که این امر خدمات فنی به بهره برداران بخش را دچار آسیب جدی خواهد کرد.

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان یزد، اعلام کرد: در استان یزد 4 هزار و 870 واحد گلخانه ای ثبت شده است و تنها 32 واحد ما مسئول فنی دارد.

خلف باغی به حوزه دامپروری و مشکلاتی در خصوص پروانه بهداشتی اشاره و بر بکار گیری نیروهای فارغ التحصیل بومی تاکید کرد.

در این نشست بهره برداران و تولید کنندگان در زمینه های مختلف مشکلات بخش را مطرح ، نظرات و پیشنهادات خود را ارایه کردند.

 امیر زارع بهره بردار باسابقه گلخانه از عدم جمع آوری پسماندهای گلخانه ای گلایه مند بود و اظهار داشت: نظام مهندسی با همکاری دهیاری منطقه نسبت به جمع آوری پسماندهای گلخانه داران با توجه به اینکه امکانات برای جمع آوری ندارند اقدام نمایند.

حبیب پوررضا،  دیگر بهره بردار  باسابقه در بخش گلخانه ، ارائه راهکار  فروش و تقویت بازاریابی محصولات را مورد تاکید قرار داد و گفت: با توجه به افزایش هزینه ها میزان فروش تولیدات گلخانه ای تغییر چندانی نداشته و این موضوع گلخانه دار را به سمت ورشکستگی می برد.

امیردهقان بهره بردار بخش دامپروری، کمبود نهاده های دامی را عمده ترین مشکل عنوان کرد و افزود:  سازمان نظام مهندسی کشاورزی در زمینه آموزش و به کار گیری مسئول فنی و کارشناس دامپروری باید اقدامات جدی تری داشته باشد.

به عقیده این تولید کننده، معرفی کارشناس فنی آموزش دیده جای کار بیشتری دارد.

پارسی پور پرورش دهنده مرغ تخم گزار بیان کرد: مسئول فنی مرغداری ها تجارب کافی ندارند و سازمان نظام مهندسی کشاورزی باید در این خصوص آموزش هایی ارائه دهد تا کارایی مسئول فنی افزایش یابد.

احمدبافکار مدیرعامل بزرگترین واحد پرورش بلدرچین در کشور ضمن تشکر از همکاری های نظام مهندسی ، گفت: مسائل و پرسه های  اداری یکی از مشکلات عمده تولید کنندگان است.

عباس نخعی دیگر عضو و بهره بردار مرغ گوشی، عنوان کرد: خرید تضمینی در دنیا منسوخ شده ولی در کشور ما همچنان ادامه دارد و در حال حاضر فروش بازار محور است.

وی تاکید کرد: دولت باید کمک کند دادگاه اختصاصی کشاورزی و شورای صنفی شکل بگیرد همچنین شورای تخصصی مرغ گوشتی تا قرارداد ها داوری شوند.

این عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد بیان کرد: پنج حلقه بهره بردار باید تحت یک تشکل قرار بگیرند و زیر ساخت ها را توسعه دهند.

وی افزود:  استان یزد می تواند به زنجیره ارزش تولید طیور به ویژه در مرغ گوشتی برسد که نیاز به اجماع بخش خصوصی و تشکل های صنفی است

وی بیان کرد: وجود کارشناس فنی در تولید تاثیر زیادی دارد که باید اقدامات بیشتری در این خصوص انجام شود.

در ادامه مدیربهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: اقداماتی که نظام مهندسی جهت  برآورد و پایش گلخانه ها انجام داده است قابل تقدیر بوده ولی در کنار آن حضور فیزیکی کارشناسان فنی بیسار مورد تاکید است و باید تقویت شود.

محمدحسین ملانوری با تاکید بر لزوم ارائه برنامه فنی برای محصولات عمده و استراتژیک، افزود: این اقدام در ارتقای تولیدات استان تاثیر گذار است علاوه بر آن محصولات تجاری استان مانند پسته، زعفران، زردآلو و ..نیازمند برنامه فنی هستند که حتی تولید کننده خریدار این برنامه ها و خدمات فنی موثر، خواهد بود چرا که باعث رشد تولید در بخش کشاورزی می شود.

وی تاکید کرد: نظارت بر حسن انجام کار پس از صدور مجوز لازم است و گزارش آن برای تولید کننده باید ارسال شود.

ملانوری اظهار داشت: ایجاد فرصت شغلی در بخش کشاورزی و تولیدات گیاهی می تواند یکی از اقدامات موثری باشد که سازمان باید بیشتر به آن توجه کند لذا ایجاد واحد تحقیق و توسعه و مهندسی کردن تولید باید مورد تاکید باشد.

در این جلسه سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی ، عنوان کرد: از زمانی که تصدی صدور پروانه ها به سازمان نظام مهندسی واگذار گردیده است خوشبختانه زمانبری صدور آن کاهش داشته اما همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که خارج از حوزه نظام مهندسی است که میبایست با تعامل و پیگیری بیشتری با دستگاههای حل گردد.

مهدی غیب الهی افزود: اقدامات خوبی در زمینه استاندارسازی تیپ ساخت سازه ها اتفاق افتاده است که باید تداوم یابد.

*در این نشست پیشنهاد شد، تورهایی حضوری و مجازی با استان های دیگر برگزار شود تا تولیدکنندگان از نوآوری ها بهره مند شوند.

*همچنین آموزش کارشناسان با اساتید مجرب و رصد کردن فعالیت کارشناسان فنی مورد تاکید بهره برداران سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد بود.

گفتنی است: پسماند گلخانه ای، هزینه صدور مجوز، کمبود مراکز دامپروری و کارشناس فنی در این حوزه مباحث مورد بحث در این نشست بود.