چاپ کردن این صفحه

افتتاح ‌طرح مجتمع گلخانه‌ای هیدروپونیک در سفر وزیر جهاد کشاورزی به استان یزد

-کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی با استقبال رسمی استاندار یزد و جمعی از مسوولان و مدیران نهادهای وابسته به این وزارتخانه،  دوم مردادماه وارد یزد شد.
-با سفر وزیر جهاد کشاورزی در استان یزد طرح‌های بزرگی در حوزه این وزارت‌خانه از طریق ارتباط تصویری رییس جمهوری در سطح کشور افتتاح ‌گردید که از جمله این طرح ها مجتمع گلخانه‌ای کشت بدون خاک استان یزد در دهستان ارنان واقع در بخش مرکزی شهرستان مهریز است.
-شایان ذکر است: در این گلخانه سالانه حدود ۶۰۰ تن کاهو و کلم تولید که علاوه بر تامین نیاز یزد به سایر استان‌ها نیز ارسال می‌شود
-این واحد گلخانه ای با ۱۵ هزار مترمربع مساحت با صرف ۲۵ میلیارد ریال توسط بخش‌خصوصی برای ۱۵ نفر شغل ایجاد کرده است.
-دهستان ارنان با ۵۰۰ نفر جمعیت در ۵۰ کیلومتری شهر مهریز قرار دارد و مرکز این شهرستان ۵۵ هزار نفری در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است.
-یادآورمیشود ۱۰ درصد سطح زیرکشت گلخانه‌های کشور در استان یزد قرار دارد و رتبه دوم تولید محصول گلخانه‌ای را دارا میباشد.
-همچنین مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد در نشست مشترک با رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان، توسعه گلخانه‌های استاندارد را برای ایجاد اشتغال در استان مناسب ترین راهکار دانست و گفت: این واحدهای صنعتی، پاک و با ارزش است و با توسعه چنین فضاهای پربازده موافق هستیم و از گسترش آن نیز حمایت می کنیم.
-محمد مهدی جوادیان زاده با بیان اینکه یزد از نظر سطح زیرکشت دومین استان گلخانه ای کشور است، افزود: یکی از سیاست های لحاظ شده بالا بردن میزان تولید در چنین فضاهای استاندارد و هیدروپونیک است.
- پیش از این رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد نیز از افزایش چشمگیر روند تولیدی و صدور مجوزها در بخش کشاورزی خبر داد.
- مهندس خلف باغی با اشاره به هدف بهبود فضای کسب و کار و رفع موانع تولید، افزود: تعداد صدور پروانه تأسیس گلخانه سبزی و صیفی 2/3 برابر، سطح زیر کشت پروانه تأسیس صادره 2/6 برابر، تعداد صدور پروانه بهره برداری گلخانه سبزی و صیفی 1/8برابر و سطح زیرکشت پروانه بهره برداری صادره نیز 1/9 برابر افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته گردیده است.
-در این سفر علاوه بر افتتاح پروژه‌های هم‌زمان ملی با دستور توافقات خوبی در حوزه مسايل مرتبط با این وزارتخانه در استان صورت گرفت.
-تسریع در اجرای شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌ای، حمایت بیشتر از تولید ماهی تیلاپیا، تسریع در پرداخت تسهیلات بخش کشاورزی و دامپروری، رفع مشکلات صنعت اسب استان، تامین نهاده‌های مورد نیاز استان و رفع مشکلات اتحادیه‌های تولیدی و... از جمله این توافقات بود.
-همچنین خاوازی از جهت‌گیری استان برای مدیریت بیشتر منابع آب و حرکت به سمت تولید محصولات کم‌آبخواه و پربازده حمایت نمود.
-در جریان افتتاح ویدئو کنفرانسی پروژه‌ها، گزارشی نیز توسط محمدعلی طالبی استاندار یزد از وضعیت بهره‌وری در بخش کشاورزی و دامپروری استان، تقدیم رییسجمهور شد که تحسین ایشان نسبت به کشاورزان سختکوش یزدی را در پی داشت.